На всеки шофьор поне веднъж му се е налагало да “дава” ток на приятел или той самият да има нужда от подаване на заряд, защото му се е изтощил акумулатора. В следващите редове ще споделим съвети свързани с основните причини за изтощаване, полезна информация относно зареждането на акумулатора както и кои са основните признаци, че животът на електрическата батерията на Вашия автомобил е към своя край.

Признаци за изтощен акумулатор

Най-лесно разбираме, че е изтощен при опит да запалим автомобила. Ако въртенето на стартера е по-бавно от обикновено, това означава, че пусковият ток, който акумулаторът изпраща, е с по-ниска сила (по-нисък ампераж). За съжаление, в много от случаите на изтощенa  батерия, шофьорите разбират прекалено късно – когато техният автомобил вече не може да запали. Причината за това е, че стартовият ток е най-големият консуматор в автомобила и е нужна голяма сила на тока, за да може да се завърти стартерът и да запали колата. Дори и в батерията да е останало определено количество заряд, той не е с достатъчна големина на тока, за да предизвика запалване на колата. Можете да замерите волтажа на батерията. Ако се чудите при алтернаторно зареждане колко волта трябва да показва мултиметърът, отговорът е +20% от неговия капацитет. За 12V батерия това е равно на 14,2 – 14,4 волта при нормална работа на алтернатора и 12,3 – 12,5 в покой.

За улеснение на шофьорите, днешните автомобили имат редица датчици и индикатори за проблеми с акумулатора и електрическата система на автомобила. Ако забележите, че на арматурното табло свети лампата със съответния знак, това е симптом за слаб акумулатор или наличие на проблем. Важно е да отбележим, че това не винаги е равносилно на неизправност в самата батерия. Възможно е да има проблем с алтернатора, или пистовият ремъкът да е разхлабен или скъсан, което е опасно за автомобила. Ако случаят е такъв, ще забележите, че лампата на акумулатора просветва, автомобилът не работи плавно, фаровете и други светлини прекъсват. При такава ситуация Ви съветваме да не поемате излишни рискове – обадете се на пътна помощ или намерете друг начин да транспортирате автомобила до сервиз. Пистовият ремък отговаря за задвижването не само на алтернатора, но и на водната и маслената помпа.

Намалели нива на електролита могат да са признак за проблем с батерията. Съвременните варианти не изискват почти никаква поддръжка в сравнение с тези от миналото. Важно е обаче да се проверява нивото на течност в акумулатора поне веднъж годишно и при нужда да се долива дестилирана вода. Възможно е течността да е намаляла поради пропукване и теч. Признак за това може да бъде остра и силна миризма на развалено около кутията. В такива случаи, той трябва да бъде заменен възможно най-скоро.

Ако сте забелязали, че батерията е подута отстрани, това е признак за неправилна експлоатация и за нужда от смяна на акумулатора. Най-често това се получава при зареждане продължително време след като е достигнат максималният капацитет на батерията, при зареждане с прекалено силен ток (висок ампераж) или при продължително излагане на високи температури.

Автомобилен Акумулатор

Причини за изтощаване на акумулатора

  • Забравени светлини, радио или друг консуматор на енергия – това е може би най-тривиалната и най-разпространената причина за “падане” на акумулатора. По-новите автомобили имат звукови сигнали при забравени светлини след изключване на автомобила, както и автоматично спиране на радиото след определен период на неактивност, но при по-старите коли такива екстри рядко са налични. Когато автомобилът не е запален, но има някакъв консуматор на енергия, то тя бива доставена директно от батерията, а не от алтернатора, който генерира електроенергия по време на работата на колата. Няколко часа по-късно, резултатът ще е разреден акумулатор и недостатъчен пусков ток за пълноценно въртене на стартера или пълна невъзможност за въртене. В такъв случай пред Вас имате 2 варианта – да помолите някого да ви “даде” ток или да го свалите и заредите напълно.
  • Студено време – през зимата капацитетът на батерията може рязко да спадне, особено ако не държите автомобила си в гараж или температурите навън са много ниски. Собствениците на нови акумулатори рядко имат проблеми, но по-старите такива (особено ако са на над 3 години) може да доведат до главоболия за шофьорите. За да се предпазите от такава ситуация е препоръчително да му направите бърза профилактика. Едно от нещата, които тя включва е почистване на клемите. Ако те са корозирали и окислени, това увеличава съпротивлението и за същото количество работа е нужна повече мощност от батерията. Също така е препоръчително да почистите корпуса на акумулатора и да отстраните всякаква натрупана по него мръсотия, тъй като тя задържа влага, което разрежда батерията допълнително. Ако забележите, че дори при температури над нулата въртенето на стартера е затруднено, консултирайте се със специалист. Възможно е просто да е дошло време за смяна на акумулатора.
  • Повреден алтернатор или проблеми с електрическата система – движението на коляновия вал в автомобила върти пистовия ремък. Той задвижва алтернатора, който пък от своя страна произвежда електричество за нуждите на цялата система. Ако обаче алтернаторът не работи добре или има някакво прекъсване на веригите и произведената енергия не достига до акумулатора, автомобилът потребява заряд единствено от батерията. Няколко часа по-късно (а понякога – само минути), резултатът е невъзможност на автомобила да се движи на собствен ход. При проблеми от това естество е препоръчително да се обърнете към сервиз, който специализира в ремонти по електрическата система на превозните средства. Специалистите там притежават нужните уреди да замерят и преценят какъв е проблемът и ще могат да предложат най-адекватно решение в случая.
  • Неизползване на автомобила за дълъг период – наложило Ви се е да отидете в чужбина за няколко месеца? Или просто не Ви се е налагало да ползвате автомобила през студените зимни месеци? В такива случаи е твърде вероятно да бъдете неприятно изненадани от факта, че автомобилът не може да запали. При неизползване на превозното средство за дълъг период (при по-стари акумулатори въпросният период може да е седмица-две), зарядът неизбежно се разрежда. Ако това съвпада и със студено време, процесът е ускорен допълнително. Специалистите препоръчват дори да не Ви се налага да използвате автомобила, да го “припалвате” и оставате да работи за известно време. Така алтернаторът ще има възможност да създаде електричество и да зареди батерията.
  • Стар акумулатор – рано или късно, винаги се достига до момента когато батерията няма капацитета да задържа достатъчно заряд и пусковият ток към стартера просто не е достатъчен, за да завърти пълноценно. Ако са минали между 3 и 5 години откакто го ползвате, най-вероятно това е причината за честото му изтощаване. Ако все по-често забелязвате забавено въртене на стартера или други признаци, Ви съветваме да се ориентирате към закупуване на нов акумулатор. В противен случай можете да попаднете в неприятната ситуация да не можете да запалите автомобила.

Автомобилен Акумулатор

Kак се зарежда свален акумулатор

Без значение дали сте решили да го заредите профилактично или защото зарядът в него е паднал по някаква причина, важно е да следвате последователно стъпките на процеса. В противен случай може да предизвикате необратима повреда по батерията и да се наложи нейната смяна. Обърнете внимание на това колко време се зарежда акумулаторът, защото прекомерно зареждане може да доведе до лоши последствия.

Стъпка 1 – подготовка на материалите за зареждане на акумулатора

Най-основното нещо, което е нужно за процеса, е зарядно за акумулатора. На пазара се предлагат множество разновидности в различни ценови класове. В случай че се питате какво зарядно да изберете, нашият съвет е да се консултирате със специалист. Ако батерията е обслужваема, добре е да се снабдите и с дестилирана вода, защото много често има нужда от доливане на електролит. В случай че е капсулована, водата няма откъде да се изпари.

Акумулаторът също трябва да се приготви за зареждането. След като бъде свален е важно клемите да бъдат добре почистени от натрупания окис, за да се сведе до минимум съпротивлението при зареждане и при последващото ползване. Важно е зареждането да става в проветриво помещение с нормална температура. Имайте предвид, че по време на процеса се отделят опасни газове и не бива наоколо да има хора.

Стъпка 2 – свързване на акумулатора със зарядното

След като сте подготвили батерията, може да се пристъпи към самото зареждане. За целта първо отворете капачката и проверете нивата на електролита. Ако е нужно, долейте дестилирана вода. Първо свържете положителния полюс на акумулатора с червената щипка от зарядното, а след това – отрицателния с черната щипка. Пуснете устройството и настройте силата на тока. Важно е акумулаторът да бъде зареждан с по-слаб ток, който е не повече от 10% от неговия капацитет. Батерия с 52Ah капацитет например следва да бъде зареждана с не повече от 5 ампера сила на тока. Ако амперажът е по-висок, рискувате да причините щети и да му скъсите живота му. По-новите модели зарядни автоматично нагласят силата на тока.

Стъпка 3 – проверявайте периодично температурата

Необходимото време за зареждане може сравнително лесно да бъде изчислено. Просто разделете неговия капацитет на силата на тока и ще получите нужното за зареждане време. Например, ако искате да знаете колко време се зарежда акумулатор 60Ah при ампераж от 5 ампера, просто делите 60 на 5 и получавате 12 часа. През това време е важно периодично да проверявате температурата на батерията. В случай, че корпусът е осезаемо нагрят от някоя от страните, спрете зарядното докато температурата се нормализира и след това отново го пуснете. Повишените градуси също може да са знак, че акумулаторът е зареден и готов за употреба. Друг признак за това е така нареченото “кипене” – появата на мехурчета в електролита. Ако това е налице, важно е да спрете зарядното, за да не го презаредите излишно, защото това би скъсило неговия живот.

Стъпка 4 – спиране на зареждането и разкачане на батерията

Ако акумулаторът е вече зареден, важно е първо да спрете зарядното от електрическата мрежа. След това първо се отстранява щипката свързана с минусовата клема (най-често – черна на цвят), а след това и плюсовата (червена на цвят). Готов е да бъде поставен обратно в автомобила и свързан. Съветваме да проверите електрическия потенциал (волтаж) на батерията. Ако се питате след зареждане на акумулатор колко волта трябва да е той, отговорът е между 12.8 и 13.5 волта. Все пак е по-коректно да се следи плътността на електролита с помощта на ареометър. Тя трябва да е 1,28г/см3.

Подаване на ток

Подаване на ток и как се зарежда акумулатор без сваляне

Тъй като при разкачане на батерията от автомобила, множество настройки могат да бъдат загубени, много шофьори се питат дали акумулаторът може да бъде зареден без сваляне. Специалистите не препоръчват това, защото носи допълнителни рискове – ако не спрете зареждането навреме, например, рискувате да причините щети и по самия автомобил. Ако все пак сте решили да направите зареждане на акумулатора без сваляне, стъпките са сходни спрямо изброените по-горе в текста. Единствената разлика е, че по време на работата не бива да включвате автомобила или някои от консуматорите на електрическа енергия (радио, фарове и други).

Ако по някаква причина зарядът на батерията е паднал и стартовият ток не е достатъчен, а искате да подкарате автомобила без да губите неговите настройки – има далеч по-добра алтернатива. Просто намерете колега шофьор, който да Ви “даде” ток, за да стартирате автомобила. След това е нужно да шофирате известно време, за да може алтернаторът да зареди падналата батерия. Това е далеч по-безопасно в сравнение със зареждане на акумулатора без сваляне и отнема значително по-малко време.

За подаване на ток е нужно вторият автомобил да бъде доближен до този, чийто акумулатор е слаб. След това изключете всички консуматори на енергия и в двата автомобила и свържете последователно плюсовата (червена на цвят) клема на заредения с плюсовата на изтощения. След това се свързват и минусовите клеми (черни на цвят). Важно е свързването да стане с подходящи за целта щипки и кабели. Имайте предвид, че някои от най-евтините варианти на пазара не са с нужната дебелина на кабелите и при по-продължително подаване на ток, има опасност от разтапяне на изолацията им.

След като са свързани, зареждащият автомобил се стартира и се изчаква да поработи няколко минути на свободен ход. Това ще даде нужния заряд на падналия акумулатор и можете да опитате да запалите (без да се разкачате от зареждащия автомобил). В случай, че зарежданото превозно средство не успее да запали, изчакайте още няколко минути и опитайте отново. Повече от 2-3 опита не са препоръчителни, защото това силно изтощава и другия акумулатор. В такъв случай е най-добре да разкачите батерията с паднал заряд и да я заредите с устройство според описаните по-горе стъпки.

Автомобилен Акумулатор

Какво да правим след това

В случай че сте следвали стъпките за правилно зареждане, следели сте колко време се зарежда акумулатор и сте сторили всичко според добрите практики, но батерията отново пада бързо, може би е най-добре да се обърнете към специализиран сервиз или да замените стария с нов. Можете да се разгледате предлаганите в нашия онлайн магазин варианти на акумулатори за автомобили, мотоциклети и тежкотоварни МПС. Те са произведени от добре познати и реномирани марки и ще Ви служат дълго и вярно за безпроблемно палене на автомобила, дори и в най-студените зимни дни.

Екипът на Онлайн Магазин за Авточасти KGPARTS.BG Ви пожелава безаварийно и леко шофиране.


Направете запитване за акумулатор и ние ще Ви върнем обаждане:

Политиката за лични данни на Кей Джи Партс ЕООД:

5 + 11 =

Call Now ButtonОбади се