Случвало ли Ви се е да шофирате автомобила си, умислени в своите задачи за деня, гледайки напред в далечината, когато изведнъж малка светлинка привлича вниманието Ви? Премествате поглед от пътя пред Вас, насочвате го към арматурното табло и докато търсите внезапния източник на светлина, се натъквате на светещ символ с непознато за Вас значение. Нещо не е наред с автомобила Ви и трябва час по-скоро да разберете какво е то. Задавате си въпроси като: “Сериозна ли е повредата?”, “Мога ли да продължа да шофирам?”, “Трябва ли да извикам пътна помощ?”. В подобна ситуация може да попаднете и ако няколко секунди след завъртане на контактния ключ за стартиране на автомобила, сигналните лампи на таблото на колата продължават да светят.

Докато някои символи сами по себе си подсказват значението си, то други са по-трудни за разчитане. Без справка с ръководството за експлоатация на конкретното превозно средство или без компютърна диагностика, която да прочете паметта на автомобила, където е записан проблемът, вероятността разнообразието от символи на таблото да Ви затрудни е немалка, особено с все по-голямото модернизиране на автомобилите. За да Ви спестим риска от тежка механическа повреда, в тази статия заедно разгледаме значението на контролните лампи на таблото и ще обърнем внимание на това как следва да се реагира своевременно в зависимост от конкретната ситуация.

Какво означава светеща червена или жълта сигнална лампа на арматурното табло?

На първо място следва да се обърне внимание на цвета на сигналните лампи на таблото на колата. На всяко арматурно табло индикатори могат да бъдат както жълтите, така и червените светлини. Ако символът свети в жълто или оранжево, това предполага, че нещо по автомобила трябва скоро да бъде поправено или сменено. Червени светлини на таблото са индикация за сериозен проблем, който не търпи отлагане и е необходимо по най-бързия начин да бъде отстранен. Когато индикаторите на таблото светят в синьо или зелено, това означава, че съответната система е в изправност.

Какво означат символите на таблото на колата?

Индикатор за температура
Индикатор за температура

Ако на арматурното Ви табло в червено свети този символ, това означава, че температурата на охладителната течност в двигателя на Вашия автомобил е по-висока от нормалната. В случай, че този индикатор се появи, рискът от повреда на двигателя е значителен. Ако от всички сигнални лампи на таблото на колата, при завъртането на контактния ключ за стартиране двигателя на автомобила светне тази за температура, е необходимо своевременно да придвижите автомобила до най-близкия сервиз.

Как следва да реагирате обаче, ако тя светне, докато автомобилът е в движение? В никои случай не бива да ускорявате автомобила. Грешка би било да упорствате и да натискате педала до долу, дори и целта Ви да е да стигнете възможно най-скоро до най-близкия сервиз, за да отстраните повредата. Поддържането на висока скорост при светещ сигнал за висока температура на охладителната течност може да доведе до повреда на гарнитурата на цилиндровата глава, а дори и на самата глава. Ето защо, ако червената светлина на таблото се появи ненадейно докато шофирате, с цел да предотвратите по-сериозни технически проблеми, препоръчваме внимателно да намалите скоростта, докато не стане напълно безопасно да отбиете автомобила встрани от пътя, където да изключите от контакт. Изчакайте поне 5 минути при изключен двигател и едва тогава повдигнете капака на автомобила. Трябва да бъдете особено внимателни при отвинтването на капачката на казанчето, тъй като течността под нея е с много висока температура. Добра идея е, когато развъртате капачката да го направите с увито парче плат около ръката си. По този начин ще можете да се предпазите от изгаряне. Дръжте лицето си колкото е възможно по-далече, за да го защитите от парата, която ще излезе от казанчето. Обърнете внимание на това дали има течност в казанчето. В случай, че липсва течност или нейното количество е значително намаляло, най-добре не рискувайте да шофирате и се обадете на пътна помощ. В случай, че прецените, че нивото на течността не е прекалено ниско, може да добавите нужното количество течност за охлаждане и да потеглите бавно и внимателно. Ако правилно сте изпълнили посочените по-горе инструкции, би следвало сигналните лампи на таблото вече да не светят. Въпреки това бъдете подготвени да отбиете автомобила в случай, че индикаторът за температура светне отново.

Добре е да имате предвид, че това е временно решение на проблема. При възникването на такъв проблем е необходимо да закарате автомобила на сервиз, където може да очаквате следните ремонти:
Възможно е радиаторът да е пробит – в такъв случай се залепва или заменя. Ако ремъкът е скъсан или износен, той трябва да се смени. Може да се наложи поправка на вентилатора или на термостата, както и смяна на вентилатора и на прегорялата гарнитура на цилиндровата глава.

Акумулатор
Акумулатор

Ако от всички сигнални лампи на арматурното табло свети този символ, това е индикатор, че има проблем в системата на акумулатора. Ако лампата „просветва“ слабо, това е сигнал, че алтернаторът не зарежда достатъчно, което налага да бъде проверен обслужващият ремък, тъй като е вероятно той да се е скъсал. Ако червената лампа свети силно, това предполага, че алтернаторът презарежда и автомобилът трябва да бъде закаран в сервиз.

В случай, че ремъкът на алтернатора липсва, това може да доведе до проблем във функционирането на водната помпа, която участва в охлаждането на двигателя. При такива обстоятелства най-добре да не поемате излишен риск, а да се обадите на пътна помощ. Ако колата „хвърля“ масло, това би накарало ремъка да се пързаля и да спре да осигурява достатъчно ток за някои дейности като например: функциониране на чистачките, осветлението и други, като накрая може да доведе до пълно изчерпване на акумулатора. Това означава, че колата трябва да бъде закарана в най-близкия сервиз. За да бъде повредата отстранена, може да очаквате замяна на ремъка, регулатора на алтернатора или дори на самия алтернатор, ако състоянието му не подлежи на ремонт.

масло
Масло

Ако забележите на таблото Ви да свети следната лампа, това означава че имате проблем с маслото – намаляло е или нивото му, или налягането в мазителната верига. Рискът от механическа повреда и при двата случая е голям, тъй като това би довело до недостатъчно покриване на частите на двигателя с маслен филм, а оттам до неговото прегряване или износване.

Какво да направите, ако сигналната лампа на таблото на колата за масло светне, докато сте в движение? Спрете автомобила и проверете нивото на маслото. Ако то е под определения праг, долейте необходимото количество, като използвате масло, препоръчано от производителя. Тази информация можете да намерите в ръководството за експлоатация на автомобила.

Понякога тази сигнална лампа светва на таблото Ви само по време на завои. Това също е индикация за намаляване на нивото на маслото, тъй като при наклон на автомобила се накланя и нивото на маслото. Ако долеете достатъчно масло и въпреки това контролната лампа отново светне, това е индикация за възможни проблеми – изтичане на масло, горене на масло, проблем с маслената помпа (възможно е тя да не може да „качва“ масло) и други.

Спирачки
Спирачки

Ако забележите този индикатор на арматурното табло, имайте предвид, че са възможни проблеми, свързани с износени накладки на автомобила или ниско ниво на спирачната течност. Тъй като спирачките са особено важни за намаляване на скоростта е от изключително значение те да бъдат поддържани в изправност. Отбийте автомобила на безопасно място и проверете нивото на спирачната течност; при необходимост долейте. Огледайте накладките, ако е възможно и прецените ли, че са износени, имайте предвид, че не е разумно да продължите да шофирате. Насочете се своевременно към сервиз. В противен случай рискувате триене в спирачния диск и пълна загуба на ефективността на спиране.

ABS
Антиблокираща спирачна система ABS

Ако на таблото си видите тази жълта сигнална лампа, това означава проблем в антиблокиращата спирачна система. В случай, че докато сте в движение, възможността Ви за спиране е намалена значително, по-добре отбийте автомобила си и се обадете на пътна помощ. Ще е нужна компютърна диагностика, за да се определи естеството на повредата. Подгответе се за преглед на електрическото устройство или подмяна на датчика за ABS.

Въздушна възглавница
Въздушна възглавница

Ако след запалване на двигателя, на таблото се появи тази контролна лампа, това означава, че има повреда в инсталацията на въздушните възглавници. Имате нужда от компютърна диагностика.

Ключ
Ключ

Този символ сигнализира за проблем с батериите на ключа или транспондера.

Температура на скоростната кутияТемпература на скоростната кутия
Температура на скоростната кутия

При превключване на предавки на автоматичната трансмисия, възможните проблеми са: висока температура на скоростите или недостатъчно количество масло в тях.

Ръчна паркинг спирачка
Ръчна/паркинг спирачка

Активирана е; автомобилът не може да потегли.

TPMS
TPMS

Проблем в системата, следяща налягането на гумите, свързан с функционирането на датчика на колелото или в различното налягане в отделните гуми.

Check Engine
Check Engine

Тази жълта лампа на таблото сигнализира за проблем с компютъра, който управлява двигателя. Необходима е компютърна диагностика.

Сонда
Сонда

Необходима е компютърна диагностика.

Катализатор
Катализатор

Проблем с катализатора.

Обезопасителен колан
Обезопасителен колан

Коланът не е сложен.

Автопилот
Автопилот

Системата за автопилот е в режим на готовност.

Паркинг асистент
Паркинг асистент

Паркинг асистентът е в режим на готовност.

Габарити
Габарити

Габаритите са включени.

Дълги светлини
Дълги светлини

Дългите светлини са включени.

Халогенни светлини
Халогенни светлини

Халогенните светлини са включени.

Стоп за мъгла
Стоп за мъгла

Стопът за мъгла е включен.

Аварийни светлини
Аварийни светлини

Включени са аварийните светлини.

Отворена врата
Отворена врата

Една или повече от вратите на автомобила са отворени.

Чистачна течност
Чистачна течност

Нивото на течността за чистачки е ниско.

Гориво
Гориво

Горивото в резервоара намалява.

Външна температура
Външна температура

Температурата навън е под 3 °C и има вероятност за поледици.

EPS
EPS/ контрол на сцеплението

Свети, когато системата е изключена и присветва, когато автомобила губи моментно сцепление.

При дизели:

Подгревна свещ
Подгревна свещ

Този индикатор се включва, когато автомобила е на контакт. Изчакайте да изгасне преди да го запалите. Ако след като сте запалили двигателя на автомобила този индикатор продължи да свети, това означава, че е възможен проблем със свещите (замърсяване, изгаряне и други.)

DPF
DPF

Необходимо е почистване или замяна на филтъра за твърди частици.

Надяваме се тази статия да Ви е била полезна. Ако решите, че информацията в нея би била от полза и за други водачи, моля да споделите посочения линк. Ако имате идея за тема, върху която желаете да разработим, може да ни изпратите имейл на office@kgparts.bg. Екипът на Онлайн Магазин за Авточасти KGPARTS.BG пожелава спокойно и безаварийно шофиране.


Направете запитване за авточаст и ние ще Ви върнем обаждане:

Политиката за лични данни на Кей Джи Партс ЕООД:

15 + 3 =

Call Now ButtonОбади се